Berichtgeving omtrent corona
Met directe ingang maximaal 30 personen per viering.
Mondkapje dragen tijdens viering.
In een brief heeft het bisdom bovenstaande maatregelen bekend gemaakt, Naar aanleiding hiervan heeft het pastoresteam een brief opgesteld, zie hier de brief van het pastoresteam.
Aanmelden voor de vieringen blijft verplicht, dit kan digitaal, telefonisch of bij aanvang van de viering bij de kerkdeur.
Het heeft de voorkeur dat u zich voor de viering telefonisch of via de website aanmeldt om de doorstroom te bevorderen bij het begin van de viering.
Decreet tot onttrekking aan de Goddelijke eredienst van de kerk van de H. Antonius van Padua te Vragender
Op 12 november heeft Willem Jacobus kardinaal Eijk, aartsbisschop van Utrecht, het decreet uitgevaardigd om de kerk van de H. Antonius van Padua te Vragender aan de Goddelijke eredienst te onttrekken. Het decreet is een gevolg van het voorgenomen beleid van het Parochiebestuur St. Ludger, zoals neergelegd in het bestuurlijk Beleids- en Gebouwenplan. Wij stellen u via deze mededeling in kennis van dit decreet. Binnen een termijn van 10 nuttige dagen, te weten tot en met 22 november 2020, kunt u aan de Aartsbisschop een aangetekend verzoek richten voor verbetering of herziening van dit decreet.
Het Parochiebestuur St. Ludger
Klik op het decreet om dit te openen.
- Details
Bestel een huispaaskaars
U kunt ook dit jaar weer via de parochie een huispaaskaars aanschaffen. U heeft keuze uit diverse afmetingen en reliëfs.
Bestellen kan tot 10 maart 2021 bij de heer Henk Holtkamp in Neede, telefonisch 06-20994297 of per e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
- Details
Afscheidswoord Henk Bos (penningmeester St. Paulusparochie)

Parochianen van de Paulusparochie,
Op 1 januari zal de fusie tussen de beide parochies in het oosten van de Achterhoek een feit zijn. Dan is er de parochie H.H. Paulus en Ludger. Een nieuwe parochie en ook een nieuw bestuur. Van dat bestuur zal ik geen deel meer uitmaken. Een nieuw bestuur met frisse mensen en met ervaren mensen.
Bijna 7 jaar heb ik deel mogen uitmaken van het Paulusbestuur als vervanger van de heer Smit. In het bestuur kreeg ik de portefeuille van de begraafplaatsen en 2e penningmeester. Het was leerzaam om met de verschillende locaties tot een geheel te komen en om het beleid van het Paulusbestuur te kunnen uitvoeren. Ik heb heel wat mensenkennis en ervaringen opgedaan en dat heeft me enorm gevormd. Ik heb dat als heel plezierig ervaren om zoveel verschillende meningen en ook de regels uit het bisdom te smeden tot een geheel ten behoeven van de Paulusparochie. Na het vertrek van de secretaris kreeg ik ook deze functie erbij wat wel betekende dat er meer vergaderd werd. Dus ook wat intensieve met het team en het secretariaat overleggen over allerlei pastorale en bestuurlijke zaken.
- Details
Afscheidswoord Gerard Slotman (vice-voorzitter St. Paulusparochie)

Beste parochianen,
Na vele jaren in het parochiebestuur te hebben gezeten wordt het tijd om op te stappen.
In de herfst van 2009 vroeg het toenmalige bestuurslid van Noach de heer André Kempers mij op een afscheidsreceptie om zitting te nemen in het parochiebestuur van St. Paulus. Ik heb daarover niet zo lang hoeven na te denken. Het zou een taak zijn voor hoogstens 1 dag in de week.
De bedoeling was om personeelszaken op me te nemen, maar omdat er geen penningmeester in beeld was heb ik die rol al vóór de fusiedatum op me genomen.
Op 1 januari 2011 was de St. Paulusparochie een feit. Zeven parochies gingen over in één parochie. Het St. Paulusbestuur was vanaf dat moment de eindverantwoordelijke instantie. Het bestuur heeft toentertijd aangegeven dat het alleen kan functioneren in samenspraak met de locatieraden. Goed overleg met de locatieraden werd een uitdaging.
Het bestuur startte onder leiding van pastoor Hans Boogers. Hij werd ondersteund door 7 bestuursleden. De eerste kennismaking werd eind zomer van 2010 georganiseerd in hotel Reyrink in Lievelde. Een middag en avond hebben de leden bij elkaar gezeten om elkaar te leren kennen en om beleid te maken met als doel een goede ondersteuning bieden aan het pastorale team om het pastorale werk mogelijk te maken en goed overleg met de locatieraden te hebben om te groeien naar één parochie.
Vanaf het eerste moment beseften de bestuursleden dat niet alle locatieraden de parochiegedachte onderschreven. Daar moest hard aan gewerkt worden.
Er is in de periode vanaf de oprichting van de St. Paulusparochie tot aan de oprichting van de parochie HH. Paulus en Ludger veel gebeurd.
- Details
Nieuws van het parochiebestuur (november 2020)
Nieuws van het bestuur n.a.v. de bestuursvergadering van 26 november 2020
Pastorale zaken
• Pastoor de Jong is voldoende hersteld van Corona om zijn werkzaamheden weer op te pakken.
• Per 1 januari 2021 stoppen de Eucharistievieringen in Lievelde en Rietmolen. Tot aan herbestemming zijn nog “eigen” vieringen mogelijk.
• Door het vertrek van pastor R. den Hartog moest het weekendvieringenrooster aangepast worden. Het Pastoraal Team heeft moeten besluiten om vanaf 1 februari 2021 niet meer voor te gaan in weekendvieringen van Neede.
• Het afscheid van pastor Den Hartog is gepland op zondag 10 januari 2021 met een viering in Lichtenvoorde om 11.00 uur. Hoe het afscheid gevierd kan worden hangt af van de regels die dan gelden.
Secretariaat
• Corona. Elke werkdag is er een medewerkster aanwezig. Er wordt zoveel mogelijk vanuit huis gewerkt.
• Om anderhalve meter afstand te houden tijdens het koffiedrinken mogelijk te maken zijn er afspraken gemaakt. Er kunnen minder mensen aanwezig zijn.
Paulus en Ludger
• Kardinaal Eijk heeft besloten om de fusie van de parochies St. Ludger en St. Paulus goed te keuren. De nieuwe parochie HH. Paulus en Ludger bestaat vanaf 1 januari 2021. Later wordt de fusie vastgelegd in een notariële actie.
Gebouwen
• Orgels: Er komt iemand inventariseren of orgels van kerken die aan de eredienst onttrokken worden een andere bestemming kunnen krijgen.
• Rekken:
Herbestemming kerkgebouw: de hoorzittingen over de het plan om de kerk te onttrekken aan de eredienst en de herbestemming ervan staan gepland voor 14 en 22 december om 20:00 uur in de kerk. Na presentatie van de plannen kunnen eventuele bezwaren ertegen naar voren worden gebracht.
• Beltrum:
Pastorie: de rechtszaak over herstelkosten met de voormalige huurder: er is uiteindelijk tijdens de zitting tot overeenstemming gekomen. De dierenartspraktijk betaald een kleine vergoeding.
• Lievelde:
Herbestemming kerkgebouw: door corona is de afspraak op 9 november om van een werkgroep hun plannen voor de kerk te vernemen niet door gegaan. Wordt vervolgd.
• Neede
Herbestemming kerkgebouw: de plannen zijn schriftelijk aan het bestuur bekend gemaakt. Door Corona is een afspraak daarover niet doorgegaan. De verdere behandeling komt in handen van het nieuwe bestuur.
Communicatie
• Er wordt nog gezocht naar iemand die een stukje over “Rietmolen stelt zich voor aan de St. Ludgerparochie” wil schrijven.
Bestuur
• Dit is de laatste officiële vergadering van het bestuur van de St. Paulusparochie. De heren G. Slotman en H. Bos stoppen formeel per 1 januari 2021. Zij worden heel hartelijk bedankt voor hun jarenlange waardevolle bijdrage.
• Ook de heren S. Geessinck (boekhouder) en J. Hoffman (bouwkundig adviseur) nemen afscheid. Zij worden heel hartelijk bedankt voor hun inbreng en inzet gedurende vele jaren.
Het nieuwe bestuur zal zich moeten beraden of deze wijze van informeren voortgezet wordt.
- Details