Op zaterdagmorgen 19 oktober stond de bus bij de Bonifatiuskerk in Lichtenvoorde en bracht 32 pelgrims naar Schiphol met de bestemming Rome. De reis verliep voorspoedig. Voor we naar ons hotel gingen hebben we eerst een bezoek gebracht aan Vaticaanstad met de Sint Pietersbasiliek en het grote St. Pietersplein. Later in de week is de basiliek bekeken. Het hotel Parco Tirreno ligt wat buiten het centrum en ademt rust uit. De metro brengt ons op zondagmorgen in 15 minuten naar het station in de buurt van het Vaticaan. We vieren de eucharistie die morgen mee in de Friezenkerk. Deze kerk, toegewijd aan de HH Michaël en Magnus, is al eeuwen verbonden met de Friezen uit de Lage Landen. Pastor Ronald den Hartog was één van de concelebranten en Cor Peters één van de assisterende diakens. Het was een fijne viering die ons allen goed deed aan het begin van onze pelgrimstocht.

Om 12.00 uur maken we het Angelusgebed van Paus Franciscus mee. De middag hebben we wandelend in Rome doorgebracht en bezochten Piazza Navona met de kerk van de H. Agnes in Agone, de Sancta Maria dell’ Anima met de graftombe van de tot nu toe enige Nederlandse Paus Adrianus VI.
Daarna verder naar Pantheon en de Trevi Fontein. De Spaanse Trappen waren het eindpunt van wandeling. Vermoeid kwamen we in het hotel aan waar een heerlijk diner te wachten stond. Op de derde dag staan twee van de vier hoofd basilieken St. Jan van Lateranen en de Sint-Pieter op het programma. Een bezoek aan een van de oudste basilieken San Clemente mocht niet ontbreken, met prachtig mozaïek in de abscis. Dinsdag gaan we de andere twee hoofdbasilieken bezoeken. In de Basiliek van Santa Maria Maggiore vieren we als groep in een van de zijkapellen eucharistie, waarin onze pastores voorgaan. Indrukwekkend was het om op die plek samen te zijn en te vieren. In gebed brachten we voor God alles wat ons hart beroert en ons mede naar Rome heeft gebracht. In de middag reizen we door naar de Basiliek St. Paulus Buiten de Muren.
Op woensdag zijn we, net op tijd, voor de audiëntie van Paus Franciscus op het Sint Pietersplein. Een bijzondere ervaring om met duizenden mensen samen te luisteren naar en te bidden met de paus. Met een bezoek aan de grootse Vaticaanse Musea sluiten we deze dag af. Op de laatste dag in Rome krijgen we een rondleiding door de catacombe van de Heilige Callixtus. Ze waren de officiële begraafplaatsen van de christengemeenschap van Rome in de derde eeuw. Hier werden ongeveer een half miljoen christenen begraven, tientallen martelaren en zestien pausen. De catabomben werden genoemd naar de diaken Callixtus die aan het begin van de derde eeuw door paus Zeferinus werd belast met het beheer van de begraafplaats.
Een bus bracht ons naar het vliegveld en ook de terugreis verliep goed. Aan het begin van de avond waren we in Lichtenvoorde terug. Moe maar voldaan en “met een hart vol inspiratie”, “van vreemden vrienden geworden”, zo hoor ik pelgrims zeggen en ook “ik werd geraakt toen ik zag dat jonge mensen gingen biechten”, “ik vond het moeilijk om te gaan, maar ik heb een warm bad ervaren”, “saamhorigheid en verbondenheid die ons tot diepere gesprekken brachten”.
Dankbaar kijk ik met collega pastor Ronald den Hartog terug op deze bijzondere en intense bedevaart naar de Eeuwige stad met de graven van de HH Petrus & Paulus.
Diaken Cor Peters

Pieta Sint Pieter
Sint Pieter Baldekijn
Audientie Paus Franciscus
Basilica paulus buiten de muren (binnen)
Diaken en cantor Cor Peters
Doopkapel St. Jan van lateranen
Het is warm tijdens de audientie op woensdag 23-10-2019
Koffie na de dienst in Friezenkerk